Що таке Різдво з людського погляду? Це сухоїдіння двічі на день, молитви, Святвечір, перша зірка, коливо, святки і вершина посту – служба і причастя. Причастившись, ми глибоко упевнені, що виконали християнський обов’язок і взяли участь у задумі будівництва Божого.
Це не так. Це не Різдво.
Що таке Різдво з погляду однієї з історичних версій? Це з’явлення комети, похід волхвів, Йосифів подив, Маріїне упокорення, народження Немовляти в яслах і злість Іродова.
Це не так. Це не Різдво.
Що ж таке Різдво?
Ми погано чуємо Бога. Ми взагалі погано чуємо когось окрім себе. Ми, здебільшого, люди монологу про себе.
Щоб заповнити уявлення про Різдво, треба встати з Божого погляду.
Ми пропустили початок історії. Це як зайти в театр на п’ятому акті і думати, що знаєш увесь сюжет.
Нам не варто гадати, що і як. Просто потрібно частіше читати Євангеліє. Це журнали добре читати з кінця, а священну історію краще читати з початку.
У Євангелії від Іоанна міститься короткий конспект Божого задуму про Різдво і взагалі про сенс Боговтілення. Ось він, сценарій, стисло: «Споконвіку було Слово, і Слово було у Бога, і Слово було Бог. Воно було споконвіку в Бога. Все через Нього сталось, і без Нього ніщо не сталося, що сталося. У Ньому було життя, і життя було світлом людям. І світло в темряві світить, і темрява не огорнула його. Був чоловік, посланий від Бога; ім’я йому Іоан. Він прийшов для свідчення, щоб свідчити про Світло, щоб усі увірували через нього. Він не був світлом, але був посланий, щоб свідчити про Світло. Було Світло істинне, що освітлює кожну людину, яка приходить у світ. У світі був, і світ через Нього постав, і світ Його не пізнав. До своїх прийшов, і свої Його не прийняли. А тим, які прийняли Його, що вірують в ім’я Його, дав силу дітьми Божими бути, які не від крови, не від похоті плотської, не від хотіння чоловічого, а від Бога народилися. І Слово стало плоттю, і вселилося між нами, повне благодаті й істини; і ми бачили славу Його, славу, як Єдинородного від Отця».
Дивно, як можна було проскочити повз те, що хотів сказати Бог, і обміняти на те, що придумали самі: багаття, вітер, сухоїдіння, коливо, святки, першу зірку?
Адже чорним по білому написано: Він прийшов виключно для того, щоб дати владу ТИМ, які не від крови, не від похоті плотської, а від Бога народилися.
Що таке «народилися від Бога»?
Ця тема народження згори звучить і в бесіді Ісуса з Никодимом: «Істинно, істинно кажу тобі: якщо хто не народиться звище, не може бачити Царства Божого. Никодим говорить Йому: як може людина народитися, будучи старою? Хіба вона може вдруге ввійти в утробу матері своєї і народитися? Ісус відповів: істинно, істинно кажу тобі: якщо хто не народиться водою і Духом, не може увійти в Царство Боже».
Сенс передвічної ради Трійці, Боговтілення, хресної смерті і Вознесіння – один, і він простий: повернути людині гідність і обов’язки Адама, що жив у Раю. Повернути їй владу і життя Раю.
Що ми про це думаємо?
Ми думаємо, що вершина святкування Різдва – це причастя на службі, а це тільки умова і початок нашого повернення. Якщо життя християнина зациклюється тільки на Таїнстві Причастя, яке не проектується на Царство Небесне, воно залишається безплідним. Що ми можемо спостерігати. Ні часте, ні рідкісне причастя нас майже не змінює. Ми так само сварливі, осудливі, немилосердні, жадібні, невдячні і забудькуваті стосовно Бога.
Склалося якесь дивне повір’я, що причастя зробить усе саме. Нам варто помучити себе на службі, відкрити рот – і Святі Дари самі собою нас змінять і нададуть право на життя в Раю. Закрив очі, відкрив рот, і все гаразд.
Можна так от причащатися роками і ставати тільки менш придатними для Царства Небесного. Людині, далекій від храму, буде вибачніше на Страшному Суді. Вона нічого не знала і жила, як живемо ми. А ми все знаємо і живемо, як живуть безбожники. Ми симулюємо праведність, ми стаємо потайними і лукавими перед людьми, заради віри, але перед Богом, Який усе бачить, ми, у кращому разі, набираємо досвід приховувати свій гнів, тілесні рухи, гордість та інші гріхи глибоко всередину себе. Не знищувати, а лукаво ховати. Про таких говорив Іоанн Ліствичник: «Людина, яка приховує в собі гнів, гірше за того, хто його виявляє, і схожа на змію, а не на людину».
Причастя зовсім не максимум нашого життя. Воно тільки його початок, авансований Богом. А фінал – народження згори. Причастя – тільки аванс, що дозволяє зробити ривок до Бога.
Тут потрібно зупинитися і повторити: максимум нашого життя – у народженні згори і сприйнятті благодаті і відповідальності Адама по догляду за Раєм і в служінні Богові. Без цієї перспективи усі наші сухоїдіння, святки, вечірні правила, стояння на службі і навіть причастя – порожня справа. У чому неважко переконатися.
А тепер ми повинні запитати себе:
– А чи точне те, що я народився згори?
Царство Небесне не можна проспати, проморгати, не почути, забовтати або не побачити. Воно приходить, приголомшуючи душу, як сонячне затемнення, як землетрус, як грім, як блискавка. Христос також позначив, що Царство Боже починається в нашому серці.
Увага.
Я пережив цей землетрус у серці? Коли? Де? В який день і о котрій годині? Чи я просто хрестився, мені наділи на шию хрест, і я пішов додому задоволений і щасливий?
Здається, просто? Ні. Навіть та людина, якій Бог судив прийняти Його пречисте тіло, обвити пеленами і покласти до гробу, член синедріону Никодим (а це не просто так і дано було не простій людині) нічого не зрозумів про народження себе згори ні від хотіння чоловічого, ні від хотіння крови.
Народитися від Бога. Багато хто уперше чує про це і не розуміє, як цей Никодим: «Що це?»
Нещодавно прийшла одна пані і каже:
– Отче, мій племінник не хрещений. Його батьки безбожники. Але мені довіряють з ним гуляти. Давайте, я його вкраду на три години і ми його охрестимо?
– А навіщо? Ми хрестимо немовлят під поручительство старших християн. Під їх зобов’язання навчити малюка основам віри і життя в Богу. От ми повісимо на його шию хрестик. Потім знімемо і заховаємо, щоб не побачила мама. А він по молодості не дізнається нічого про те, як душа народжується згори. Нічому не навчиться, а чарівного захисту не буде, і він зрозуміє на свій лад: віра є обман.
Коли людина усвідомлено приймає хрещення, то вона настільки вражається силою і благодаттю Святого Духа, що повністю змінюється сама і змінюється її характер. А ми обкрадемо малюка. Він через брак років ніколи не відчує дії могутньої хвилі Духа, що піднімає душу до Неба без всяких заслуг і відбувається в Таїнствах. А в зрілому віці спробуй знайти щось рівне Хрещенню і Миропомазанню.
Ти сама пережила це народження в Богу?
– Що це?
– Ну ось… А що ти хочеш зробити? «Поставити захист на здоров’я і удачу»? Та не в цьому річ. Справа в стосунках хлопчика і Бога.
Ти думаєш, що Бог любить цього малюка менше нас з тобою, і що Він дозволить йому пропасти, якщо батьки проти Бога? Ти думаєш, наші статути Йому указ? Бог Сам Себе знає. І коли хоче, скасовує єства чин. Він любить цього хлопчика і збереже його в тисячу разів краще, ніж ми з тобою. Ти взагалі за кого вважаєш Бога? Він не такий, як ми. Він цьому хлопчикові Батько, а ти кажеш – давай вкрадемо! У кого, у Бога? Хрестити і кинути – такий вчинок чистий злочин.
Бог і наше причастя Богові і Його задуму домобудівництва – не у формальній участі, а в живій співпраці.
Ми глибоко помиляємося, думаючи, що причастя на Різдво – це фінал і сенс Різдва. Причастя дуже важливе, але воно не самоціль. Мета – з’єднання з Богом словом, справою, помислом і серцем. Причастя – є аванс Божий. А другу частину спів-розчинення Бога і людини належить виконати нам самим. Спів-розчиненням у дусі і справі. Не в мріях, а в справі.
Усе просто.
Ми повинні, якщо тільки слово «повинні» доречне для тих, хто любить, згадати, з чого усе починалося. Перша заповідь, дана Богом Адаму, приголомшливо проста і неймовірна для нас, що звикли до складності в стосунках з Богом. Вона звучить так:
– Плодіться і розмножуйтеся.
Дещо несподівано і дивно для тих, хто рідко бере в руки Біблію і неуважний до слова Божого. Нам це абсолютно незрозуміло, як там у Раю Адам повинен був плодитися і розмножуватися, не маючи земного тіла. Тим більше що Христос сказав:
– У Царстві Небесному не одружуються і не виходять заміж.
Святі нічого не пояснили. Значить, це настільки далеко від нашого існування, що немає необхідності зараз говорити про це, а треба відкласти до тих пір, поки Господь не відкриє таємниці тим, кого прийме в Рай.
Друга заповідь також проста і ясна:
– Зберігати і доглядати Рай.
Зберігати – це зберігати той фундамент, який дав Бог.
Множити – це процес авторської творчої співпраці з Богом. Кожен щось уміє і кожному під силу буде там дана можливість створювати щось нове з небуття. Це, напевно, найцікавіше, при таких необмежених можливостях.
Повнота нашого з’єднання з Богом не є церковне причастя. Адам до гріхопадіння був абсолютно причетний Богові. І Господь не повелівав йому причащатися, у цьому не було нужди, а повелівав те, що дав у заповідях. І фінал нашого розвитку не в причасті взагалі, а в причасті роботи з домобудівництва.
Різдво Господнє – це початок нового етапу в цьому проекті. Воно полягає в тому, що у світ вторгається Дух, обожуючи його і готуючи до існування в новій формації. У цьому проекті Богові потрібні помічники. Для того, щоб помічники були здатні виконати місію, їм дається заповнення єства через причастя і народження від Бога.
Процес пішов.
Наш світ не до кінця втратив подобу з Раєм. Люди не до кінця втратили подобу Богові. І наше життя не зовсім безбожне. Наш світ – є проекція Раю. І ми вже тут можемо сміливо приступати до справи зберігання і примноження Божої спадщини, вправляючись в обоженні і показуючи Богові, що ми готуємося до повернення Додому.
Бог дає нам до цього усе потрібне, але ми можемо забути. Забувають не всі.
Пишуть, що на Афоні був чернець. Він, як побачить будь-яку людину, так падає їй у ноги. Його запитують:
– Ти навіщо падаєш?
А він відповідає:
– Як же! Я бачу на людях знак благодаті хрещення і миропомазання!
Він побачив. І було правильно не лише побачити Христа в очах дружини або чоловіка, працівників, клієнтів або просто перехожих, але і послужити їм усім, як Христу, зберігаючи домашню церкву і примножуючи Церкву земну.
От у принесенні цих плодів праведності до ніг Христових і було істинне спільне святкування Різдва.
Ти – Бог, дав мені силу і благодать у Таїнствах. А я повернув Тобі їх, оберненими в справи.
А Бог відповідає таким людям:
– Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю.
Бог народився в цьому світі виключно тільки для того, щоб ми могли народитися у світі горньому, для відновлення трудів Адамових у Раю, і ні для чого іншого.
Наша місія позначена Христом з різних поглядів і в різних образах. Усі Євангелія говорять про одне і те ж.
Наше сьогоднішнє становище – це становище найманця у винограднику. Нам даний виноградник життя. Час від часу в нього заходить Хазяїн і дивиться на результати праці. Такі свята, як Різдво і Пасха – огляд і перевірка плодів наших трудів. Вони також час координування нашого становища відносно Бога і оцінки стану нашої власної місії довжиною в життя.
Нам добре такими святами звітувати Богові і чути від Нього: «Господар його сказав йому: гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря твого».
Чи, навпаки, чути Господнє засудження: «Господар його сказав йому у відповідь: лукавий рабе і лінивий! Отже, візьміть у нього талант і дайте тому, хто має десять талантів. Бо кожному, хто має, дасться і примножиться, а в того, хто не має, відніметься і те, що має. А негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну: там буде плач і скрегіт зубів. Сказавши це, проголосив: хто має вуха слухати, нехай слухає!»
Зверніть увагу, жодних сентиментів або толерантності:
– Негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну: там буде плач і скрегіт зубів.
Що ж нам робити, якщо ми досі так і не народилися згори, не послужили Богові, як Він того чекав, але усвідомили і бажали б примиритися з Господом?
Дивуєшся, що все Євангеліє крутиться навколо одного й того ж сюжету – робота Богові чи ні? Чи увійшла вона в цей світ з місією разом з Богом чи ні? Чи освятили ми світ своїм існуванням чи ні?
От у чому питання. А ми все про паски, коливо і чи купатися 19 січня, чи ні. Питання в тому, чи плодоносить моя душа, або вартує як безплідна смоковниця?
Припустимо, ми – як безплідна смоковниця, до цього дня жили собою і для себе. Але життя ще не закінчене: «І сказав оцю притчу: один чоловік мав у своєму винограднику посаджену смоковницю, і прийшов шукати плоду на ній і не знайшов. І сказав виноградареві: ось третій рік я приходжу шукати плоду на цій смоковниці і не знаходжу; зрубай її, навіщо вона і землю займає? Але той сказав йому у відповідь: господарю, залиш її і на цей рік, поки я обкопаю її і підсиплю гноєм. Можливо, дасть вона плід; а якщо ні, наступного року зрубаєш її».
Нехай не буде того з нами. Потерпи на нас ще трохи, Господи, і наша душа принесе Тобі добрий різдвяний плід.
Кращим подарунком Господові в день Різдва стануть плоди, зібрані Його працівниками, народженими згори, у роботі в нашому малому земному Раю, як знак того, що ми вже почали цю саму Адамову роботу і добровільно самі відновили завіт з Богом.
А якщо хтось хрестився, освятився, миропомазався, причастився і не відчув себе народженим у Богу, варто цього дня великої милості Бога до людини з розчуленням серця допомогти їй пережити народження згори.
Помилково думати, що ознакою народження згори є спонсорство, безшлюбність, вичитування молитов, ходіння в храм. Ці чесноти вторинні.
Навіщо ж нам залишатися у світі, який, врешті-решт, буде позбавлений Сонця, Місяця і неба, яке ангели зів’ють як пергамент? Навіщо ми йдемо в той світ, який буде назавжди позбавлений джерела любові? Життя без любові? Ми точно йдемо туди, куди хочемо? Ми точно ясно уявляємо, що таке Різдво, і чи точно вірно його зустрічаємо?
Знову дивимося в сценарій Божий про Різдво Господнє і різдво наше.
Але ми не в силах народити самі себе. Народження згори відбувається силою Божою за щирого нашого бажання жити з Богом і щирого небажання жити без Бога.
Можливо, ми не відчуватимемо цього фізично, але ми ясно будемо прекрасно це відчувати духовно. Бути народженим згори означає, що гріх у серці людському був змитий за допомогою віри в Христа води і Духа.
Але і народження згори теж не самоціль.
Ми створені Богом не для того, щоб Богові варто було брати участь у наших планах. А навпаки, Він твердою рукою бере нас до Себе на Свою справу. Якщо ми не згодні, то Його ангели нас проводжають у край далекій.
Разом з Богом ми приходимо у світ. Разом працюємо тут. Разом сходимо на небо і разом набуваємо життя і любові, притому вічні. А Різдво є перший усвідомлений крок у напрямі Раю.
Так – так. Ні – ні.
Так? Нам допоможуть народитися згори і набути справжньої Батьківщини і Бога. Ні? Ну що ж. Вільному воля, а врятованому Рай.
І кожне нове Різдво може і має стати ще однією новою сходинкою на небо, якими ми повільно, але вірно сходимо в Царство Небесне, за допомогою Бога, за що Йому честь і слава навіки вічні.
Будемо молити Бога, щоб Він знову і знову прощав нам наше нерозуміння, обклав нас милістю, як обклав дбайливий хазяїн добривом ту безплідну смоковницю, і почекав того часу, коли ми змогли б народитися від Бога і послужити Йому так, як це замислювалося при створенні світу, і ми стали тими, про кого написано в сценарії Різдва: «А тим, які прийняли Його, що вірують в ім’я Його, дав силу дітьми Божими бути, які не від крови, не від похоті плотської, не від хотіння чоловічого, а від Бога народилися».
священик Костянтин Камишанов