Завершилася ціла епоха історії людства. Смерть прийшла – через Єву, життя – через Марію. І брами Раю знову відкрилися.
Здавалося б, а в чому питання? Ось, я теж готовий відкрити Богові своє серце:
– Ввійди в мене, Господи!
Нічого такого вже цінного в цьому світі немає, за що варто було б так сильно триматися: виснажлива робота, конкуруючі стосунки в сім’ї, досить жорсткі друзі і здоров’я, що тане з року в рік.
З Богом усе могло б скластися по-іншому. Але де той Архангел, який приніс би мені листа від Бога?
Він не приходить.
Ми чудово вивчили, що Благовіщення могло відбутися завдяки двом унікальним рисам Діви Марії: вірі і упокорюванню. Ми також знаємо, що на виховання однієї такої людини пішло кілька тисяч років селекції. Бог ретельно очищав лозу Свого народу з тим, щоб міг народитися такий дивний плід.
Ми також розуміємо, що ми дуже далекі від цієї лози. І невідомо – чи провина в цьому наших батьків, предків або народу. І може здатися, що ми всі, разом узяті, просто нецікаві Богові. Але це не так. Богу ми потрібні.
Втілення і Хресна смерть – це доказ того, що ми Йому потрібні, і щоденна можливість повернутися до Бога, Який чекає на нас. Для повернення нам бракує такої важливої речі, як упокорення.
Співпраця, запропонована Творцем, була порушена людиною, яка вирішила зайняти місце керівника проекту “Рай”. Людина просто виштовхала Бога із себе і розірвала з Богом мир, тобто прийшовши в стан неупокорення.
Марія стала першою людиною, яка готова піти на повний і беззастережний мир з Богом. На ній кінчається наша ворожнеча з Богом, що відкрилася з гріхопадінням, і ми миримося з Богом. Мир з Богом – і є упокорення.
Але ми вигадали собі інше – обрядове порожнє упокорення. Або навіть не мир з Богом, а мир зі світом.
Таке “смирення” у нас сприймається як життя з нахиленою головою, коли всі сварять, а я терплю. Чи щось подібне до довічного мовчання і легкої блаженної посмішки без причини. Звичайно, цей неповноцінний ідеал лякає людину. Але це мир зі світом, а не мир з Богом.
Одного дня я розмовляв з жінкою, яка прийшла “поговорити по душам”. По ходу розмови вона здогадалася про те, що їй пропонуються не чарівні засоби, а чесноти як засіб рішення проблем. Коли вона здогадалася, то відійшла на крок назад із жахом вигукнула:
– Ви що, хочете з мене зробити святу! Ви хочете, щоб я наділа мішок на голову, як ваші церковні бабусі? Та я ще жодного разу не була в Туреччині. Я ще молода!
Чесно кажучи, я не пропонував їй як потрібно одягатися. Просто просив бути добрішою з чоловіком.
Людина визначила місце Богу як посильного кур’єра добрих справ. Це свідчить, що людина не допускає навіть у думках замінити своє життя на життя в Богу, свої страждання на Христові. Тобто вона просто виштовхує Бога за двері разом з усіма Голгофами і Фаворами. Вона цілком задоволена своєю власною любов’ю, і божественна їй не потрібна. А це і є не-смирення чи продовження боротьби з Богом за першість. “Будете як боги” – сказав сатана. От і стають самі собі боги.
Але недостатньо тільки бажання помиритися. Нормальні люди, помирившись, розмовляють, сміються, починають нові справи. Таким чином, спілкування з Богом – природне продовження миру і ознака живої віри.
Благовіщення є діалог. Між Дівою, Архангелом і Богом. Це дуже важливий момент. Взагалі, майже все Євангеліє складається з діалогів, що показує важливість прямої розмови Бога і людини.
У нас склалася традиція страху мати особисті стосунки з Богом. Вважається, що розмовляти самому з Богом – зухвало. Попереджають, що можна обманутися і прийняти поради від обманщика роду людського, якому Господь чомусь допускає нас обманювати. З Богом не можна базікати по-простому. Пропонується шукати товмача, який би з людської мови перекладав би на небесну і з Божественної на людську. Товмачі у великій ціні. Вважається, що вони знають волю Божу.
Хоча, якщо не лукавити, кожен сам прекрасно знає, що він винен Богу і людям. Поїздки по знавцях волі Божої зручні тим, хто знімає особисту відповідальність. Результати таких тлумачень дозволяють сховатися від Бога і відхилитися від відповідальності перед Ним на “законних” підставах. Це як повторна втеча Адама в хащі і повторне перекладання відповідальності за вчинки на третю особу.
Звичайно, фельдшер має радитися з лікарем. Лікар – з професором. Професор – з академіком. Але якщо фельдшер, раз за разом, буде запитувати в професора, коли мастити лоб зеленкою сільським хлопцям, то його потрібно звільняти. Так і в духовному керівництві. Богу не потрібна диктатура секти, а угодна розумна свобода церкви. Без свободи немає любові. Без відповідальності немає подоби Творцю.
Творець створив нас для ухвалення ВЛАСНИХ рішень. У Раю не потрібні алюмінієві солдатики, що ходять під дудку і команди. Богу потрібні не піонери, а розумні діти, які розвиваються і відповідають за свої вчинки.
А безвідповідальність Богу не потрібна ні на землі, ні на небі. Прийме нас Бог у Рай, а ми розмовляти з Ним не вміємо і всього боїмося.
За пропонованою схемою Діва Марія мала сказати сама собі відому духовну пораду: “Видіння не приймай і не відштовхуй”.
Прийшов Архангел. Вона мовчить. Не приймає і не відштовхує. Потім мовчки вибігає до знайомого священика. Вони тлумачать разом. Потім повертається до Гавриїла, який зачекався і повідомляє волю Божу від прозорливого священика.
Вчинок Діви абсолютно неймовірний для сучасної християнки, яка, вірогідно, повинна наслідувати Марію.
Зрозуміло, що культура спілкування з духами дуже важлива. Помилки ведуть до жахливої катастрофи, зваблювання і самогубства. До Христа були цілі духовні школи, в яких досліджували ознаки прийдешнього Месії і явлення духів. У нашій церковній спадщині також є дуже важливий пласт, що дозволяє навчитися не впадати в спокусу.
У церковній практиці існує багато прийомів, паролів і питань для випробування образів, що з’явилися. Вважається, що на них біс, що бентежить, може погоріти. А ось як випробувати явлення доброго дива, відомо мало. Паспорт у нього не запитаєш.
Немає рекомендацій до бесіди з Богом, коли Він вирішить відвідати душу. Хіба це не дивно? Адже Бог приходить не лише до відомих праведників. І відвідує народ досить часто. Будь-який християнин може засвідчити його особисте відвідування Богом, що було за якихось конкретних обставин.
У дітей це якось просто. До отроцтва багато хто з них бачить ангелів, спокійно розмовляють з ними і Богом, а потім ми втрачаємо цю здатність. Це якраз той випадок, коли Христос нам радить бути як діти. Не в сенсі утримання дитячої дурості, а в сенсі збереження цілісності душі і пам’яті про Бога і Його любов.
Бог природно живе в дитячому серці не як абстрактна ідея дорослих, а як Супер-Отець – Боженька. І ми, дорослішаючи, втрачаємо Боженьку і натомість не набуваємо нікого рівного. Ми з роками стаємо безглуздішими за дітей.
В отроцтві відбувається катастрофічна втрата живого образу Бога-Отця. Доросле життя своїм прагматизмом заганяє його в асфальт, і голос Господній стає ледве чутний. Втративши, ми шукаємо Боженьку, шукаємо і “знаходимо” Його в милому знавці Божої волі…
Ми з легким серцем делегуємо можливість спілкування з Богом таким знавцям і відмовляємося від особистого діалогу з Богом. Про цю проблему писав ще преподобний Серафим Саровський у повчанні про молитву.
От, ви молитеся Богу і закликаєте Його до себе. Він приходить, а ви продовжуєте Його закликати: Прийди, прийди. Це начебто ви кликали гостя, а той прийшов би до вас і сів. А ви всі кажете йому: Прийди, прийди. І гість би подумав, що ви глузду з’їхали?
Особисте спілкування з Богом припускає і особисту відповідальність перед Ним. Немає спілкування – значить, і немає відповідальності. В усьому винні не ми, а “знавець”, який нам повідомляє волю Божу. І переймає на себе всі наші ризики. Зручно. Закопав таланти – і гаразд. Чи виплатив Богу відсоток волі і заспокоївся, залишив ядро душі поза Богом.
За цією огорожею небесного оброку криється глибинний страх жінки, яка жодного разу не бувала в Туреччині: втратити свою дорогоцінну волю. У примітивному випадку – розстатися з яскравим і вільним одягом, вином, пляжем і гучною популярною музикою. У складнішому – розстатися з ролевою грою християнина, який упокорюється в знавця-старця, а вдома повстає на ближніх на правах володаря волі Божої. Таке ось напівупокорення, двовладдя з Богом.
Це, що стосується упокорення і віри, а тепер про справи віри, без яких вона мертва.
Діва Марія зуміла зберегти дитяче серце відкрите Боженьку. Це серце бачило поряд з собою Господа і умудряло Марію. Тому в хвилину сповіщення волі Божої самим Архангелом вона зуміла стати сміливою. Сміливіше за найсміливіших чоловіків. Бо любила і була впевнена в Богу.
Вона не лише прийняла слова Архангела, вона разом з ними прийняла відповідальність за цей вчинок. Дуже сильне рішення. Дуже мужнє і сміливе.
Нам не вистачає ні сміливості, ні чистоти. Ми часто поводимося як боягузи. Боязкість взагалі стала частиною нашого життя. Набуваємо страх і втрачаємо життя. А життя без Бога – не життя зовсім: ні в цьому світі, а, тим більше, у майбутньому.
Чомусь нас не лякає ні тяжкість земного життя, ні майбутній кошмар пекла. Проте лякає ввічливий стук Божий у наше серце.
Бог упокорено просив пустити Його в душу Діви, і вона відчинила Йому двері свого серця.
Уперше після гріхопадіння людині була послана блага звістка Нового Завіту, що посилається Богом: “Радуйся, Благодатна! Господь з Тобою”. І була прийнята.
У нас знайдуться тисячі виправдань нашої відсталості. А головне виправдання в тому, що вона була особливою людиною, не такою як ми. Добре їй, вона ось яка.
Але вона цього не знала. Вона була простою дівчиною з глухого села. У тому, що конкретно було їй уготоване, вона навіть не здогадувалася.
Кожна молода жінка Ізраїлю допускала думку про те, що може стати матір’ю Месії. Але це уявлялося як шлюб, а не як нічне відвідування Сил Небесних.
Отже, ми бачимо тріаду: віру, упокорювання і дію – як умову миру і нового життя з Богом Живим. Також ми можемо поглянути на Благовіщення з трьох точок зору: з Божественної, з місця Марії і своєї власної. І зробити для себе висновки про те, що ми повинні святкувати цього дня.
У це свято ми вражені ввічливістю і упокорюванням Бога, Який просить людину про співпрацю. Ми вражені нерозбещеній дитячій вірі і сміливості Діви Марії, яка вийшла в новий світ, як у невідомий космос. І ми, маючи на увазі ці вражаючі події, повинні запитати самих себе: наскільки ми самі чесні з Богом, Який тихо стукається в наше серце і очікує нашого особистого благовіщення, преображення, Голгофи і воскресіння. І головне, чи дійсно, ми любимо Бога, довіряємо Йому і чи не боїмося Його?
У Бога немає часу. Це в церковному календарі сьогодні Пасха, а через сорок днів Вознесіння. Насправді, Пасха реальна в кожен день року. Також як і Благовіщення – як щоденний стук у двері нашого серця.
Чому би їх, насправді, не відкрити?
священик Костянтин Камишанов