О преизящный и превеликий пустынножителю, преподобне отче Онуфрие!
Похваляю твоя неизреченная чудотворения и житие пресветлое, еже еси препроводил от юности твоей даже и до старости: никтоже бо изчести возможет терпений и подвигов твоих, пречестне. Удивися преподобный Пафнутий твоему жестокому, еже в пустыни, житию, вкупе же и зело возрадовася, обрет тя единаго толиких подвигов и совершенства суща образ. Сего ради и подлинно испыта о трудех твоих святых и о еже колико имел еси временнаго жития. Темже и написа, яко шестьдесят лет и три в трудолюбии пребывая, в наготе претерпевая мраз и зной, в глубоцей пустыни со зверьми и птицы обитая, молитвы непрестанно творя, пожил еси.
Сего ради ныне радость тебе приношу от недостойных устен моих, преподобне отче, преподобному Пафнутию радосте великая: сподобися бо при кончине со львы послужити тебе, погребсти тело твое и с тобою на Небеси жити, Илии Фесвитянину ревнителю, Иоанну Крестителю наследниче, друже Христов и снаследниче истинный, Египту умная красото, фивеом великое светило, Ливии красная доброто, финиксе краснопроцветающий, орле высокопарный, летающий в поднебесная, на Небесех гражданство обретый, идеже и водворися у Престола Владыки славы, с двадесять четырьми старцы жилище обретый, с ними же и пребываеши. И ныне молю тя, пречудный гражданине Небесный, святых ликов Ангельских совсельниче: услыши мя, грешнаго и недостойнаго раба твоего, в час сей и приими сие малое моление мое, великий заступниче, скорый помощниче притекающим к тебе усердно; заглади рукописание дел моих скверных и нечистых, яже держат демонския полки, покрый мя твоим заступлением, причти мя ко уготованному месту молитвами твоими и сподоби мя Вышняго Иерусалима, ибо по Преблагословенней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии тебе между теплейшими помощниками и заступниками моими почитаю. Присещаеши бо и даеши руку помощи припадающим к тебе в храме твоем повсюду.
Темже и аз, недостойный, ныне тебе молюся и призываю: умоли Милостиваго Бога, да отпустит ми вся прегрешения моя вольная и невольная, сотворенная вся злая дела моя и да избавит мя твоим предстательством от вечных мук, научит мя творити добрая дела, наставит мя на путь ко спасению истинному и сподобит мя купно радости вечныя насладитися со всеми святыми ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Тропарь преподобного Онуфрия Великого
Желанием духовным пустыни достигл еси, богомудре Онуфрие,/ и яко безплотен в ней многолетне подвизался еси трудолюбне,/ соревнуя пророкам Илии и Крестителю:/ и от руку ангельску таин божественных насладився,/ ныне во свете Святыя Троицы купно с ними веселишеся./ Моли спастися нам, твою память почитающим.
Кондак преподобного Онуфрия
Сиянием Духа Пресвятаго,/ Богомудре, просвещся,/ оставил еси яже в житии молвы,/ пустыню же достигл еси, преподобне отче,/ возвеселил еси иже над всеми Бога и Зиждителя,/ сего ради прославляет тя Христос, блаженне,// великий Дародатель.
___________________________________________________________
Древний Египет был обычным местом обитания многих подвижников. Обители иноков находились как в Нижнем, так и в Среднем Египте. Особенно славилась в Египте пустыня Нитрийская, находившаяся в Нижнем Египте и лежавшая в глубь страны за рекой Нилом. Внутренняя, или скитская, пустыня лежала на несколько суток пути далее пустыни общежительных монастырей. Эта была дикая песчаная пустыня, где только изредка встречались ключи с водой; сюда не было и проторённой дороги – путь сюда направляли по течению звёзд.
Именно в такой пустыне 60 лет (!) прожил смиренный подвижник Онуфрий. Будучи молодым иноком фиваидского монастыря, он услышал, как монахи беседовали о святом пророке Божием Илии. Укрепляемый Богом, Илия жил, постясь, в пустыне. Также говорили и о святом Предтече Господне Иоанне. Молодой инок Онуфрий пожелал узнать более об этих мужах и о подвиге пустыни. Расспросив братию о пустыне, он узнал о том, что там жизнь настолько сурова, что не многие способны её проводить в таких подвигах и лишениях. Искушения от демонов, скорби плоти и полное отсутствие комфорта – несравненно тяжело. (Именно поэтому Бог посылает к ним святых Ангелов, которые приносят им пищу, изводят воду из камня и укрепляют их.)
Казалось бы, молодому человеку всё это должно было бы не прийтись по душе, но у монаха Онуфрия появилось непреодолимое желание идти в пустыню. Встав ночью и взяв немного хлеба, он вышел из монастыря, возложив все надежды свои на Бога. Он шёл в пустыню, водимый – как древние евреи – ярко сиявшим лучом света.
Блаженный старец предпринял столь тяжёлые труды, что уже много раз отчаивался в жизни своей, считая себя близким к смерти: изнемогал от голода и жажды. Но Бог, видя ревность и любовь молодого подвижника, приказал Ангелу своему заботиться о нём. Так был питаем Онуфрий Ангелом в пустыне 30 лет.
По истечении же тридцати лет Бог дал ему более обильное питание – финиковую пальму, имевшую двенадцать ветвей; каждая ветвь отдельно от других приносила плоды свои, – одна в один месяц, другая в другой, до тех пор, пока не оканчивались все двенадцать месяцев.
Ангел Господень причащал Онуфрия пречистыми Тайнами Христовыми. Кончина преп. Онуфрия последовала в IV веке.